در تازهترین فعالیت خود، این مرکز بهعنوان حامی در نخستین رویداد ملی سرمایهگذاری برای تولید بازیهای رایانهای حوزه مقاومت که در اصفهان برگزار شد حضور فعال داشت. این رویداد با هدف ترویج مفاهیمی، چون تابآوری، ایستادگی و هویت ملی از طریق بازیهای دیجیتال برگزار شد و مرکز کودک و نوجوان رسانه ملی نقش مهمی در حمایت مالی و معنوی از تولیدکنندگان بازیهای این حوزه داشت.
برای آشنایی بیشتر با انگیزهها و رویکردهای مرکز کودک و نوجوان در این زمینه، با محمود عبداللهی، مدیر گروه تولیدات جانبی این مرکز گفتوگو کردهایم. او توضیح داد که ورود سازمان صداوسیما به حوزه بازیهای رایانهای، پاسخ به نیاز روز نوجوانان و تبدیل بازی به یک رسانه تأثیرگذار فرهنگی بود. همچنین خاطرنشان کرد که حمایتهای مالی و معنوی از تولیدکنندگان داخلی، تأکید بر محتواهای مفید و هدفمند و برگزاری رویدادهای ملی، بخشی از برنامههای کلان این مرکز برای توسعه صنعت بازیهای رایانهای در ایران است.
ورود جدی به حوزه بازیهای رایانهای
محمود عبداللهی در تشریح فعالیتهای این مرکز با محوریت بازیهای رایانهای گفت: مرکز تولیدات کودک و نوجوان سیما از حدود یکسال پیش بهطور جدی وارد حوزه بازیهای رایانهای شد تا فعالیتهای خود را برمبنای هدفگذاریهای تربیتی و برنامهریزی دقیق پیش ببرد. در این مسیر، سندی طراحی شده که مسیر و اهداف تربیتی مخاطبان نوجوان شبکه را مشخص میکند تا نتایج نهایی فعالیتها روشن و قابل پیگیری باشد. همچنین سند راهبردی دیگری تهیه شده که نقش رسانه ملی در صنعت بازیهای رایانهای کشور را تعریف میکند و چگونگی حمایت و رشد این صنعت را درراستای اهداف کلان رسانه تبیین میکند. براساس این دو سند، طراحیها انجام شده و پروژهها بهطور جدی دنبال میشوند و اکنون مرکز در چند سطح مشغول فعالیت است.
مدیر گروه تولیدات جانبی مرکز کودک و نوجوان رسانه ملی در ادامه با نام بردن از دو برنامه تولیدی این مرکز عنوان کرد: «شبکه بازی» و «بازی ویزیون» دو برنامه تولیدی مرکز کودک و نوجوان است که هر روز از ساعت ۱۴ تا ۱۷ (۳ساعت) روی آنتن شبکه امید پخش میشوند. هدف اصلی این برنامهها ارائه یک الگوی مصرف ایرانی_اسلامی برای بازیهای رایانهای است چراکه پیشتر بچهها در این حوزه بدون الگوی مشخص و دچار رهاشدگی بودند. تلاش میکنیم با ارائه این الگو، مسیر مصرف صحیح بازی را به نوجوانان نشان دهیم بهطوری که بازخوردهای مفصل نشان داده بچهها بعد از اینکه مخاطب این برنامهها شدند، مصرف بازی خود را منظم کرده و برای مثال بهجای بازی بیبرنامه، روزانه فقط یک ساعت بازی میکنند. اساس این برنامهها آموزش شعار «بازی درست را، درست بازی کنیم» است و درراستای همین هدف، شبکه بازی به معرفی و طراحی الگوی ایرانی_اسلامی درست مصرف بازیهای رایانهای میپردازد.
حمایت از بازیسازان حوزه مقاومت
مرکز کودک و نوجوان در بحث حمایتگری از بازیسازان هم فعالیتهایی داشته که عبداللهی در این خصوص توضیح داد: مرکز کودک و نوجوان بهعنوان حامی، در نخستین رویداد ملی سرمایهگذاری برای تولید بازیهای رایانهای حوزه مقاومت که همین جمعه گذشته برگزار شد شرکت کرد. از میان ۱۰بازی رایانهای منتخب این رویداد، هرکدام از آنها ۳۰۰میلیون تومان حمایت ترویجی از مرکز کودک و نوجوان رسانه ملی دریافت کردهاند تا برای بازیهای خود برنامهریزی، تبلیغ و ترویج کنند، درآمد مناسبی داشته باشند و پروژههایشان را با کیفیت به پیش ببرند. بازیهای «بامبر فانتوم»، «مدافعان آسمان»، «رپارت»، «سارا»، «یگان سایهها عملیات خاموش»، «شاهین وعده صادق»، «آناتومی یک انقلاب»، «نبرد نامداران»، «۱۲روز (سیمیا)» و «سرزمین فتح» در این طرح حمایت شدهاند که از میان آنها، دو بازی آخر علاوه بر این مبلغ، ۲۰۰ میلیون تومان بیشتر دریافت کرده و برای شروع مذاکرات از سوی مرکز کودک و نوجوان انتخاب شدهاند. باید دقت داشت که وقتی یک تیم بازیساز وارد این عرصه میشود و بازی محتوایی تولید میکند، اگر حمایت نشود ممکن است اولین بازی، آخرین بازی اش باشد، اما با حمایت، بازی میتواند بازگشت سرمایه و مسیر پیشرفت و رشد بهتری داشته باشد. البته این مرکز در نظر دارد در آینده نزدیک رویدادهای میدانی مستقل نیز برگزار کند. قصد داریم طی دو تا سه ماه آینده یک رویداد میدانی ویژه مخاطبان برنامههای شبکه بازی و بازیویزیون برگزار کنیم که جزئیات آن از طریق همین شبکهها اطلاعرسانی خواهد شد.
اولویت تازه مرکز کودک و نوجوان
مدیر گروه تولیدات جانبی مرکز کودک و نوجوان رسانه ملی درباره استفاده از ظرفیتها و پتانسیلهای بومی برای تولید بازیهای رایانهای گفت: تصمیم داریم برای بازیهای رایانهای و تولیدات جانبی، ظرفیت و پتانسیل بومی را مدنظر قرار دهیم. تلاش کردهایم تمام بازیهای رایانهای داخلی را که از نظر محتوا و فرم تایید شدهاند بهطور جدی به مخاطب معرفی کنیم. اولویت اصلی تقویت صنعت گیم داخلی است. همانطور که در سند راهبردی اشاره شده، هدفگذاری ما توسعه و رشد صنعت بومی بازیهای رایانهای است. این روند مشابه کاری است که شبکه کودک و نوجوان در حوزه انیمیشن انجام داده. با تبلیغ و حمایت از تولیدات انیمیشنی باکیفیت، ریسک تولید کاهش یافته؛ بهنحوی که اگر پیش از این ممکن بود سالی انیمیشن جدیدی تولید نشده باشد حالا دیگر هر فصل، یک انیمیشن مناسب برای کودکان و نوجوانان عرضه میشود.
وی ادامه داد: تلاش میکنیم این تجربه موفق را در صنعت بازی تکرار کنیم و با حمایتهای مستمر باعث رشد و بالندگی این صنعت ملی شویم. برنامه شبکه بازی حدود یکسال و خردهای است که راهاندازی شده و هر روز پخش میشود. با توجه به اینکه طی سه چهار ماه گذشته رویکرد جدیدی در ورود و حمایت مستقیم از تیمهای بازیسازی در حوزه بازیهای رایانهای آغاز شده انتظار میرود طی دو تا سه سال آینده تغییرات جدی در کیفیت تولید و رویکرد بازیهای رایانهای رخ خواهد داد.
حمایت از تولیدکنندگان داخلی
عبداللهی مهمترین چالشی را که اکنون صنعت بازی کشور با آن مواجه است، خلأ در حوزه توزیع دانست و اضافه کرد: در کشور تولیدکنندگان خوب و مصرفکنندگان قابل توجهی داریم، اما بخش عمدهای از بازیهای مصرفی خارجی است. مسأله این است که دستهای تولیدکننده و مصرفکننده در صنعت بازیهای رایانهای هنوز به هم نمیرسند. چون ناحیه توزیع و پلتفرمهای مناسب ضعیف هستند. مثلا در حوزه بازیهای موبایلی، اپلیکیشنهایی مثل کافه بازار طی یک دهه گذشته باعث رشد چشمگیر تولیدات داخلی شدهاند. چون تولیدکننده میداند محصولاتش بهراحتی بهدست مخاطب میرسد، اما در بازیهای رایانهای این مشکل توزیع همچنان پابرجاست.
این مدیر رسانه ملی با اشاره به فعالیتهایی که درراستای رفع چالشها انجام دادهاند، توضیح داد: کاری که ما در حال انجام آن هستیم، پر کردن این خلأ توزیعی است. یعنی با ذائقهسازی فضایی مناسب برای مخاطب ایجاد کنیم تا بهسمت مصرف بازیهای داخلی گرایش پیدا کند و همچنین از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنیم تا بازیهایش بهدست مخاطب داخلی برسد تا درآمد حاصل از بازی به خودشان برگردد. اگر بتوانیم این مشکل توزیع را حل کنیم، هم مصرفکننده که بازی ایرانی مصرف میکند سود میبرد و هم تولیدکننده بهرهمند میشود. چون از طریق افزایش مصرف، درآمدزایی خواهد داشت و در نهایت میتوانیم موفقیت صنعت بازی را رقم بزنیم. یکی از مهمترین مجموعههایی که میتواند این خلأ را پوشش دهد آنتن صداوسیماست چراکه آنتن پرمخاطب و اثرگذاری است و میتواند نقش کلیدی در رشد صنعت بازیهای مناسب کودکان و نوجوانان ایفا کند.
الگویی نوین در بازیهای رایانهای
وی با توضیح پیرامون برنامه بازیویزیون، یکی از موفقیتهای آن را الگوسازی برای مخاطبان معرفی کرد و افزود: یکی از حوزههای بسیار مهم و رو به رشد در زمینه بازیهای رایانهای در سراسر جهان که در ایران نیز بهتدریج شکل گرفته، «پخش زنده بازیها» یا همان «استریم بازیها» ست. این حوزه تأثیر زیادی در انتقال پیامها و روایتهای جدید روی بازیها دارد. محور اصلی برنامه «بازیویزیون» حوزه استریم است. یعنی پیام برنامه به مخاطب از طریق استریم منتقل میشود. در مرور گذشته این حوزه مثلا سه چهار سال پیش صنعت گیم ما هنوز هیچ الگویی برای استریم نداشت و کسی نبود که بهعنوان استریمر الگوی مشخصی برای کودکان و نوجوانان باشد. یکی از موفقیتهای بازیویزیون، معرفی آقای هادی اسکندری، یکی از بهترین گیمدیزاینرهای کشور بهعنوان مجری و استریمر است که توانسته الگویی مناسب برای مخاطبان باشد. حالا دیگر مخاطبان هادی اسکندری را بهعنوان یک الگوی موفق در استریم پذیرفتهاند. وقتی از آنها میخواهیم به مناسبتهای مختلف ویدئوهای استریمشان را برای ما بفرستند، نوع استریمشان با استریمهایی که در بستر توییچ و آپارات وجود دارد کاملا متفاوت است و بیشتر از یک الگوی خاص گرفته شده.
عبداللهی ادامه داد: مرکز کودک و نوجوان بازیهای رایانهای را بهعنوان یک رسانه میبیند که میتواند در مناسبتهای مختلف، برنامههای متناسب با آن داشته باشد. بهعنوان مثال، در یک سال گذشته در تمام مناسبتها برنامه بازیویزیون پخش شده است. حتی روز عاشورا که ممکن است برخی فکر کنند برای این روز بازی مناسب نیست، از شبکه امید بازیهای مرتبط با آن ایام استریم شده است. مثلا در دهه محرم و روز شهادت امام حسین (ع) بازی «سفیر عشق» را استریم کردیم و بهواسطه آن مفاهیم اهل بیت و شهادت را به مخاطبان منتقل نمودیم. در ایام محرم امسال بازی دیگری را استریم کردیم. به بهانه آن با بچهها درباره مفهوم شجاعت، صبر و ایستادگی صحبت کردیم و الگوهای صحنه کربلا را در این قالب برایشان توضیح دادیم. یعنی از بازی بهعنوان یک رسانه برای انتقال مفاهیم مختلف استفاده کردهایم و این روند ادامه دارد. برنامه ما این است که تمام نیازهای تربیتی نوجوانان را که از طریق بازی قابل پاسخگویی است، با برنامههای شبکه بازی و بازیویزیون پوشش دهیم و مسیر رشد و تربیتشان را فراهم کنیم.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
«جامجم» در یکسالگی عملیات پیجری رژیم صهیونیستی در لبنان با مجتبی امانی سفیر کشورمان در بیروت به گفتوگو نشست
علیاصغر شعردوست معتقد است شهریار با آفرینش غزلهای نو، تحولی بیسابقه در شعر فارسی ایجاد کرده است